عملکرد آتش نشانان بنادر در مواجه با آتش سوزی کشتی ها در بندر (پارت 1)

عملکرد آتش نشانان بنادر در مواجه با آتش سوزی کشتی ها در بندر (پارت 1)

آتش نشانان بنادر و محلی ، با ساختمان و طراحی کشتی ها آشنایی ندارند و از طرف دیگر طراحی و ساختمان کشتی ها نیز با هم متفاوت می باشد و امکان دارد آتش نشانان محلی و بندر آموزش یا تجربه کمی در مورد اطفای آتش سوزی کشتی داشته باشند از طرف دیگر،کاپیتان و خدمه کشتی نیز اطمینان کامل ، از اینکه آتش نشانان مستقر در بنادر آموزش مناسبی دیده شده باشند و بدانند که...

آتش سوزی در کشتی یکی از خطرناک ترین حوادثی است که می تواند در کشتی اتفاق بیفتد. اگر آتش سوزی به موقع تشخیص داده شود،خدمه می توانند با اطفای به موقع و سایر اقدامات اولیه از خسارات بزرگتر جلوگیری کنند

اقدامات مانند اطفاء حریق با استفاده از شیگنگ آتش نشانی تحت حفاظت تنفسی.هرچند سایر روش ها و تجهیرات –اطفای حریق کشتی نیز می توانند با توجه به طبیعت و نوع آتش و محل آن ،مورد استفاده قرار گیرند.البته اگر کشتی در اسکله آتش بگیرد و براحتی توسط تجهیزات روی کشتی قابل کنترل نباشد بهره گیری از آتش نشانان مستقر در بنادر بهترین گزینه می باشد.

علل شایع آتش سوزی در کشتی

علل آتش سوزی موتورخانه را معمولاً می توان فقدان تعمیر و نگهداری یا شیوه های بد نگهبانی دانست آنها معمولاً در اثر نشت سوخت، گرم شدن بیش از حد قطعات یا استفاده بی دقت از

جوشکاری الکتریکی یا دنده لحیم کاری گاز ایجاد می شوند.

دو راه برای اطفاء حریق در کشتی وجود دارد با استفاده از تجهیزات قابل حمل آتش نشانی -

دریایی یا با استفاده از انواع مختلف تاسیسات آتش نشانی ثابت.

نوع سیستم مورد استفاده برای اطفاء حریق به شدت و نوع آتش بستگی داردر علاوه بر این، همه

انواع سیستم های نصب آتش ثابت را نمی توان برای هر نوع کشتی استفاده کرد .

نوع خاصی از نصب ثابت آتش نشانی را می توان فقط برای نوع خاصی از کشتی استفاده کرد. با سیستم اصلی آتش نشانی کشتی یا سیستم نصب اصلی آتش نشانی آشنا می شویم.

آتش اصلی MAIN FIRE

سیستم آتش نشانی اضطراری اصلی کشتی شامل تعداد خاصی از شیرهای آتش نشانی است که در موقعیت های

استراتژیک در سراسر کشتی قرار دارند یک سری پمپ های اختصاصی برای تامین این شیرهای آتش نشانی ارائه

شده است تعداد و ظرفیت پمپ های مورد نیاز برای نوع خاصی از کشتی توسط یک مقام حاکم بین المللی تعیین می

شود .مثلا سازمان بین المللی دریانوردی( IMO ).  برق همه این پمپ ها ، از برق اصلی تامین می شوند . در کنار این سیستم ،یک پمپ آتش نشانی اضطراری نیز در نظر

گرفته شده است که دور از فضای ماشین آلات قرار دارد  پمپ آتش نشانی اضطراری دارای منبع تغذیه مستقل خود

است که می تواند در صورت قطع برق از آن استفاده کند.

علاوه بر این، تمام خروجی های هیدرانت دارای یک دریچه ایزوله هستند تا دریچه هایی که استفاده نمیشوند را ایزوله کنند شیرهای آتش نشانی همچنین دارای فلنج هایی با اندازه استاندارد برای اتصال شیلنگ هایی هستند که ناز هایی به آنها متصل شده اند ، تمامی شیلنگ ها دارای کانکتورهای گیره ای برای درگیر شدن و جدا شدن آسان و سریع می باشند.

ناز های متصل به شیلنگ ها به طور کلی دو نوع هستند: جت و اسپری

بسته به نوع تخلیه مورد نیاز برای خاموش - کردن آتش، هر دو نازل را می توان با توجه به نوع اسپری و جریان مورد نیاز تنظیم کرد که می توان آن را روی آتش پخش کرد تا بدون پخش شدن آن خنک شود.

سیستم های تشخیص و اعلام حریق

یک آتش سوزی در صورت تشخیص سریع، با استفاده از دستگاه های تشخیص حریق قابل اطفا و کنتر است با

حداقل آسیب ضمن در نظر گرفتن این مهم که نیروی انسانی رو به کاهش و فضاهای ماشین آلات بدون سرنشین رو

به افزایش می باشد.

از سه پدیده مرتبط با آتش سوزی برای ایجاد زنگ هشدار استفاده می شود:

دود، شعله و گرما .

* آشکارساز دود از دو محفظه یونیزاسیون استفاده می کند، یکی بصورت باز و دیگری بسته.

* ذرات ریز یا ذرات معلق در هوا که توسط آتش منتشر می شوند، مقاومت در محفظه یونیزاسیون باز

را تغییر می دهند و منجر به عملکرد یک کاتد سرد به عنوان لوله پر شده می شود. زنگ هشدار در

عملکرد لوله به صدا در می آید تا آتش سوزی ایجاد کند آشکارسازهای دود در فضا ای ماشین

آلات، مناطق اقامتی و انبارهای بار استفاده می شود.

*شعله ها، بر خلاف دود، اغلب نتیجه اصلی آتش سوزی گاز و مایع هستند و آشکارسازهای شعله

برای محافظت در برابر دنین خطری استفاده می شوند. شعله ها اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز را

منتشر می کنند و آشکارسازها قادر به پاسخگویی به هر دو هستند. آشکارسازهای شعله در

نزدیکی تجهیزات جابجایی سوخت در فضاهای ماشین آلات و در فضاهایی مانند اتاق روغن کاری

استفاده می شوند..  آشکارسازهای حرارتی می توانند از هر یک از اصول  کارکردی مانند انبساط مایع،

مواد با نقطه ذوب پایین یا نوارهای دو فلزی استفاده کنند.  رایج  ترین آشکارساز امروزی  یا با 

افزایش دمای تنظیم شده یا نرخ افزایش دما بیش از حد کار می کندر بنابراین افزایش سریع دما می

تواند زنگ هشدار را قبل از رسیدن به دمای تنظیم شده به صدا درآورد.

شکل زیرر نوع الکتروپنوماتیکی را نشان می دهد که هنگام افزایش فشار هوا در یک محفظه مهر و موم شده،

دیافراگم را بر ای برقراری تماس الکتریکی منحرف میکند . این نشان دهنده نرخ سریع افزایش دما است.آشکارسازهای حرارتی در مکان هایی مانند گالی ( آشپز خانه کشتی ) و خشکشویی استفاده می شوند.جایی که انواع دیگر آشکارسازها آلارم کاذب می دهند .

مدار الکتریکی برای به صدا درآوردن زنگ آلارم با آشکارسازهای آتش مرتبط است .  این زنگ معمولا در فضای ماشین آلات، در صورت وقوع آتش سوزی در آنجا و همچنین قسمت پل فرماندهی در صورت نصب به صدا در می آید.

تجهیزات آتش نشانی در موتورخانه کشتی

موتورخانه کشتی ها و همچنین خود موتورها در معرض آتش سوزی و انفجار هستند با این حال ، تجهیزات آتش نشانی در موتورخانه کشتی برای مقابله با این خطرات وجود دارد، مانند کپسول های آتش نشانی دستی و شیر آب دریا / شیلنگ. تزریق CO2 یا مه در فضاهای موتور استفاده می شود.

موتورخانه های کشتی ،منابع معمول آتش سوزی کشتی ها هستند. آتش سوزی در موتورخانه، و یا انفجار داخلی موتور باعث آتش سوزی بعدی می شود.

وسایل قابل حمل اصلی تجهیزات آتش نشانی انواع مختلف خاموش کننده های دستی هستند .اینها در سرتاسر موتورخانه در سطوح مختلف به همراه شیلنگ ها و هیدرانت های عرضه شده توسط پمپ های آب دریا قرار دارند.

آتش سوزی در فضاهای داخلی موتور را می توان با استفاده از گازهای بی اثر مانند CO2 ، فوم یا اسپری های مه آب خاموش کرد.